63. Филмски фестивал у Пули
„Златне арене“ за Лазара Ристовског и Мирјану Карановић
Лазар Ристовски добитник је „Златне арене“ за најбољу главну мушку улогу у филму „С оне стране“, док је Мирјана Карановић награђена за филма „Добра жена“ у категорији мањинских копродукција.
Пула – Дугометражни играни филм „С оне стране“ Зринка Огресте, који је рађен у копродукцији са Србијом („Зилион филм“ Лазара Ристовског), апсолутни је победник 63. Пуле са седам освојених „Златних арена“.
Заслужено. Он је међу такмичарима у националној селекцији био најбољи филм. Овогодишња продукцијска година у Хрватској је богата, али прилично танка. У том смислу, било је ово бледо издање Пулског фестивала.
„С оне стране“ је пулски жири предвођен глумицом Сањом Вејновић, наградио „Великом Златном ареном“ за најбољи хрватски филм и то због „дојмљивог угођаја неизвесности и поступног развоја емоционалне и драмске напетости која доводи до глобалне метафоре“. Ова награду прати и новчани износ од 30.000 куна (нешто више од четири хиљаде евра) који је намењен редитељу и 10.000 евра за продуцента (Иван Малоча) у виду пакета постпродукцијских услуга за следећи целовечерњи играни филм.
Зринко Огреста је награђен „ареном“ и за најбољу режију која „користећи сва филмска изражајна средства увлачи гледаоца као посматрача с друге стране у тескобан свет јунака филма“, али и за најбољи сценарио „који својом драматургијом постиже висок степен уверљивости приче додатно оснажене непредвидивим обртом“, који су заједно писали Мато Матишић и Огреста.
„Златна арена“ за најбољу главну женску улогу додељена је Ксенији Маринковић за изузетно сензибилну креацију лика Весне у филму „С оне стране“, али и за чињеницу да је она учешћем у чак пет нових хрватских филмова (и копродукција) у разноврсним улогама обележила 63. Пулу. Њен партнер у филму, наш глумац Лазар Ристовски освојио је „Златну арену“ за најбољу главну мушку улогу коју је, према оцени жирија, заслужио за „уверљиву интерпретацију ослоњену више на сугестију него на експликацију“.
Огрестин филм, који је светску премијеру имао зимус на Берлинском фестивалу у програму „Панорама“ док је на 44. Фесту у Београду освојио награду за најбољу копродукцију, у Пули је освојио и „арене“ за најбољу монтажу (Томислав Павлиц) која у „врло скученој форми доприноси драматургији филма, верно пратећи и унапрежујући редитељеве замисли“, као и за обликовање звука (Мартин Семенчић и Иван Зелић) – „за звучну кулису која ненаметљиво подупире атмосферу филма“.
Подећања ради, филм „С оне стране“ је заниљиво написана породично-психолошка (мело)драму о различитим судбинама пара из мешовитог брака који је рат раздвојио. Патронажна сестра Весна живи у Загребу, мајка је двоје одрасле деце која носе „крст“ свог оца Србина, официра ЈНА који је завршио у Хагу. Изненадни телефонски позив вратиће давно изгубљеног мужа у Веснин живот, на површину ће испливати тајне, узнемириће се срце које је упамтило љубав, а Матишић и Огреста ће на овај начин покренути питање опроста…
У категорији мањинских копродукција, према одлуци жирија, убедљиву победу и „Златну арену“ однео је филм „Добра жена“ Мирјане Карановић (добитник „Политикине“ награде „Милутин Чолић“ на 44. Фесту) и то као „импресивно дебитантско дело које драмски снажно и кроз низ сјајних глумачких интерпретација проблематизује однос истине и емоције“.
Уз Огрестин филм, у националном програму, највише награда (5) је однела комедија са певањем „Све најбоље“ Сњежане Трибусон у којем игра и наш Богдан Диклић. Овом филму припала је награда „Бреза“ за најбољег дебитанта, у овом случају за Ренату Покупић, чувену оперску певачицу која одиграла улогу Бранкице (Диклићеве ћерке) и са „лакоћом и спонтаношћу креације остварила снажан искорак и у филмском медију“. Глумцу Горану Навојцу је за „шармантну интерпретацију симпатичног превртљивца“ Љубе, припала „Златна арена“ за најбољу споредну мушку улогу.
Све „Све најбоље“ је освојио и „арене“ за визуелне ефекте (Саша Будимир, Ратимир Ракуљић и Ладо Скорин), али и за најбољу костимографију (Ивана Зозола Верговић) и сценографију (Жељка Бурић).
„Златне арене“ за најбољу маску (Славица Шнур) и камеру (Тамара Цесарец) освојене су за филм „Народни херој Љиљан Видић“ Ивана -Горана Витеза, док је награда за најбољу музику припала Дарку Рундеку и „Рундек Карго трију“ за композиције у филму „Генерација ’68“ Ненада Пуховског.
Жири Међународног програма у чијем је раду учествовао и наш сценариста и редитељ Стеван Филиповић, за најбољи је прогласио румунски филм „Незаконито“ Адријана Ситаруа, а посебно признање доделио филму „Трамонтана“ Вачеа Булгурђијана.
И публика у Арени је рекла своје. Њена награда – „Златна врата Пуле“ коју је прошле године тако убедљиво освојио филм Дарка Бајића „Бићемо прваци света“, на 63. Пулском фестивалу припала је македонском филму „Лазар“ Светозара Ристовског (просечна оцена 4,28). Овај филм је у категорији Мањинске продукције наградио и званични пулски жири и то „Златном ареном“ за најбоље глумачко остварење коју је освојио Ведран Живолић у улози Лазара…
(Дубравка Лакић, Политика, 16. јул 2016.)