Dopunjeno četvrto izdanje ex-YU rok enciklopedije Petra Janjatovića

Nova „Ex YU rock enciklopedija 1960-2015“

Ex YU rock enciklopedija 1960-2015

Osamnaest godina nakon prvog izdanja, dopunjeno četvrto izdanje ex-YU rok enciklopedije Petra Janjatovića, kao i prethodna, nudi bogatiji izbor fotografija, detaljno dopunjene biografije grupa i autora, a dodato je oko sedamdeset imena sa ex-YU prostora.

„Ex YU rock enciklopedija 1960-2015“ na 392 strane, formata A4 u tvrdom povezu, obrađuje 487 jedinica i opremljena je sa oko 550 crno-belih fotografija. Kako se navodi u najavi ovog izdanja: „Teška je 1.6 kg, ali je laka za čitanje“.

Medijske reakcije na prethodna izdanja enciklopedije su bile brojne. Bila je hvaljena ali i osporavana, a najvažnije je da je primećena i tražena. Evo delova iz prikaza knjige:

Primjetna je Janjatovićeva nakana da izbjegne suhoparnost nabrojanih i nabacanih podataka, ne ispadajući niti jednog momenta iz hronološkog ritma, neophodnog za „bukvar“ ovakvog tipa… Međutim, Yu-rock enciklopedija nije samo dokument ili skup fakata jednog subkulturnog fenomena, ona se prije svega doživljava kao album uspomena nekoliko generacija rođenih, odraslih, pa i umrlih u nekonvencionalnom stilu. Generacija kojima rok nije samo muzika nego i način življenja. Yu-rock enciklopedija generacijski je almanah jednog doba dok su još „mrtvi fazani letjeli iznad naših glava“.
Eldin Karić („Oblici“ 30. jun 1998. Sarajevo)

Pošto i sam znam koliko je teško baviti se rokom u YU, pogotovo na polju afirmacije rok izdavaštva, knjizi dajem jedinu moguću ocenu, a to je čista petica (naravno, ne fakultetska).
Branko Rogošić („Rock Express“ 1998.)

YU rock enciklopedija je temeljac profesionalnog pristupa jednom od najbogatijih vidova masovne kulture na ovim prostorima proteklih četrdesetak godina, ujedno i vodič kroz potiskivanu pa i osporavanu zajedničku istoriju/kulturu. No, živeći i razvijajući se sa svojim „predmetom“, ova Enciklopedija pregledno obuhvata i većini teško dostupnu, prećutanu savremenost poslednje decenije pred smenu Milenijuma, kroz uporedne tokove razvoja i razdora pop/roka iz republika bivše Jugoslavije. Pošto je u međuvremenu i sama postala žrtva nestašice i piratizovanja, u svom drugom izdanju – kao „Ilustrovana ex YU Rock Enciklopedija 1960-2000“ (autorsko izdanje, Beograd 2001.) – ažurirana je, proširena sa sedamdeset novih jedinica i obogaćena indeksom, te odrednicama o štampi i festivalima posvećenim ovoj vrsti muzike, što je čini još boljom, važnijom i zanimljivijom.“
Dragan Kremer (izvod iz recenzije dopunjenog izdanja)

Podatak da Petar Janjatović priprema ovakvu knjigu primio sam sa grimasom bildera kojem je najteži teg upravo pao na nogu. Znao sam, naime, kao što je znao i autor enciklopedije, kako je reč o poslu koji podrazumeva onaj trud koji nije uvek moguće razlikovati od mazohizma. Ne zalažem se da Janjatovićeve biste budu postavljene u svim većim gradovima bivše Jugoslavije, ali jedna stvar je nesumnjiva: pojavljivanjem njegove knjige konkurs za najveći podvig u istoriji jugoslovenske rok literature biva zauvek zatvoren.
Ivan Ivačković

Pomalo neobičan postupak u realizaciji ove knjige pomogao je autoru da spoji informativni i esejistički materijal u celinu koja čitljivo objašnjava šta se to događalo svih ovih godina u glavama mladih ljudi. Kako kod onih koji su stvarali rokenrol (autori, novinari, organizatori…) tako i kod konzumenata. Činjenica da enciklopediju nije stvarao tim ljudi već jedan čovek (uz svesrdnu pomoć kolega), nije se nimalo odrazila na njenu sveobuhvatnost.
Dragan Stošić („Danas“, Beograd 31. mart 2007.)

Međutim, povremeno, u stvari čak ne ni povremeno, samo jednom pojavi se izdanje kom internet apsolutno ne može ništa, osim da ga ilegalno distribuira u skeniranom obliku. U mom ličnom univerzumu, reč je o jednoj od malobrojnih knjiga koje su se raspale od čitanja.
Dimitrije Vojnov (www.popboks.com 10. maj 2007.)

Pažljivi čitatelj shvatiće vrlo brzo o kome je autor pisao baš onako „iz gušta“, a o kome „samo zato što mora“.
Lana Bunjevac (www.muzika.hr 14. avgust 2007.)


Uz detaljne biografije ex-YU rock i pop sastava i autora, možete saznati i ove detalje:

  • Članovi koje grupe su izjavili: “Verujemo u boga ali u njega nemamo poverenja” i da su im uzori Tito, Toto i Tati.
  • Kog pevača su u SSSR zbog svetlucavih odela od lamea prozvali „železnij ćelavjek“.
  • Da je prva domaća pesma na engleskom koja je kod nas objavljena „Don’t Say Goodbye“.
  • Koja grupa je promovisala singl svirkom u avionu na liniji Beograd – Njujork.
  • Rečenica „Da li su to bili topovi ili lupa moga srca?“ koju je Ingrid Bergman izgovorila u „Kazablanci“ je upotrebljena u istoimenoj pesmi Vještica.
  • Koja grupa je prva snimila strani hit u originalu, na engleskom.
  • Mnogo pre doba društvenih mreža jedan autor je komponovao pesmu „572391“, a to je bio broj njegovog telefona.
  • Šta u slovenačkom slengu znači čefur.
  • I šta je riblja čorba u beogradskom uličnom govoru.
  • Koji autor je na debi disku snimio 98 pesama. A nije Džoni Štulić.
  • Ko je uradio pesmu o masturbaciji, a ko o kunilingusu.
  • Da je instrumental „Ulazak u harem“ grupe Smak inspirisan temom „Sabre dance“ Arama Hačaturijana.
  • Koja je prva domaća pesma na temu sexa za jednu noć.
  • Zašto je na omotu debi albuma grupe Bombaj štampa slika WC-a.
  • Kako su Vlada Divljan i Buldožer obradili pesmu Plavog orkestra „Ako su to samo bile laži“.
  • Ko je tokom karijere snimio samo tri ploče, ali zato ima sedam kompilacija.
  • Kakva tetovaža je grupu Paraf inspirisala za pesmu „Goli otok“.
  • Ko je 1981. godine hteo da pokrene grupu Tito.
  • U kom sastavu se jedan član zvao Voljen, a drugi prezivao Njegovan.
  • Na čijem disku papagaj peva „Let’s take trip to India“.
  • Koja je prva jugoslovenska rok ploča.
  • Kojoj su domaćoj grupi Iron Maiden bili predgrupa u Beogradu.
  • Koja je najprodavanija ploča sa verskom tematikom.
  • Ko je na jednodnevnoj istarskoj turneji od podneva do ponoći održao šest koncerata.
  • Da se spot jedne grupe pojavio na sajtu za odrasle u sekciji hrvatski porno.
  • Koja pevačica je za ekstravagantnu haljinu upotrebila 100 m2 materijala.
  • Kada su se pojavile prve domaće pesme sa gay tematikom.
  • Da je jedan cenjeni rok muzičar kao učenik sedmog razreda dobio nagradu za pismeni zadatak „Djeca Sarajeva djeci Vijetnama“.
  • Da je jedan beogradski punk sastav održao „Novogodišnji koncert za devojčice“ na kome su smele da prisustvuju samo pripadnice lepšeg pola.
  • Ko je sve od rok muzičara dobio NIN-ovu nagradu za književnost.
  • Da je Đorđu Marjanoviću pisala Jovanka Broz lično: „Izvinite, Đorđe, ali nisam u mogućnosti da dođem na vaš koncert“.
  • Da je Dragoš Kalajić s Jovanom Ćirilovim 1985. godine pevao pomoćne vokale na debi albumu Plavog Orkestra.
  • U kojim pesmama su rok muzičari kritikovali rok kritičare.
  • Da je Rambo Amadeus usvojio pesmu „Računajte na nas“ jer je „siroče, otac je se odrekao“.
  • Da je atletičar Zdravko Čolić sto metara istrčao za 11,3 sekunde.
  • Da je Satan Panonski imao običaj da uoči koncerta kosu opere u klozetskoj šolji a onda je suši na prozoru ekspres voza.
  • Da je grupa Hari Mata Hari snimila ploče „Ja te volim najviše na svijetu (1988), „Volio bih da te ne volim“ (1989), „Strah me da te volim“ (1990) i „Ja nemam snage da te volim“ (1997).
  • Šta su, po Arsenu Dediću, novokomponovane starogradske pesme.
  • Ko je autor slogana „Iza svakog ugla vreba Dragan Kojić Keba“.

Ako 75% od ovoga već znate, onda vam „Ex YU rock enciklopedija“ ne treba.